Skillslabs
Sociale Veiligheid voor leidinggevenden
Goede bedoelingen volstaan niet - doelbewust je rol pakken misschien wel
Jij wilt als leider een veilige werkomgeving creëren voor al je medewerkers, een omgeving waarin ze zich veilig voelen om zich uit te spreken, om fouten te maken en om ‘anders’ te zijn, maar… HOE DAN? “Ik zeg altijd dat mijn deur voor iedereen openstaat, maar er komt nooit niemand”.
Sociale veiligheid is een werkwoord -je moet er iets voor doen- en het is nooit af. En die aandacht begint bij jou als leidinggevende. Sociale veiligheid laat zich niet vangen in een gedragscode of het formuleren van kernwaarden: het speelt zich af op de werkvloer, in gedrag tussen medewerkers onderling, maar vooral tussen jou en je medewerkers. Jouw rol als leidinggevende is cruciaal: wat leef je voor, welke non-verbale signalen geef je, hoe reageer je op fouten?
Wat ga je doen?
Of er binnen een team een veilige sfeer is, hangt niet af van toeval of van de samenstelling van persoonlijkheden binnen het team, maar van jou, de leidinggevende. Daarom maak je kennis met de grootste valkuilen voor leiders:
- Je vergeet hoe ‘eng’ je kunt zijn voor je medewerkers: je goede intenties hoeven niet overeen te komen met de impact die je maakt.
- Je overschat je vaardigheid om te luisteren.
- Je kiest de ‘usual suspects’ als je input wilt.
- Je behandelt fouten niet als leermoment.
- Non-verbaal geef je Shut-up signalen i.p.v. Speak-up signalen.
- Je legt niet uit waarom het broodnodig is dat alle stemmen gehoord worden.
Waarom zou je hiervoor kiezen?
- Je wilt eens in je eigen leiderschapsspiegel kijken.
- Je wilt leren hoe je binnen je team een omgeving creëert waarin medewerkers:
- zich gezien en gehoord voelen
- zich durven uitspreken
- fouten en zorgen durven aangeven.
Wat levert het op? wat leer je?
Je oefent praktische skills waarmee je als leider de veiligheid vergroot. Je leert:
- Heldere kaders te scheppen: wat is ook alweer de bedoeling van ons werk? Mensen willen immers graag zinvol bijdragen.
- Hoe je een goed compliment geeft, ook als iemand een fout of een zorg deelt.
- Hoe je voorbeeldgedrag kunt vertonen, bijvoorbeeld door zelf om feedback te vragen en eigen fouten te benoemen.
- Hoe je een 'Don’t Knower' kunt zijn.
- Het verschil tussen echt luisteren en zenden.
- Speak-up signalen te geven.
Jammer, mijn deur staat altijd open, maar er komt nooit iemand
Dit zeggen klanten
Hoe fijn dat we dit zo met z'n allen hebben weten te bereiken?! Een mooie voorbereiding, schijnbaar moeiteloos ingekopt. Schijnbaar, maar schijn bedriegt. Klasse gedaan en dus: veel dank!
Jullie hebben een heel belangrijk element aan de middag toegevoegd: naast de meer abstracte verhalen kwam nu ook de gevoelskant en de beleving goed terug en dat was echt een belangrijke toevoeging.
Top! Het is een heel leuk, vernieuwend en creatief filmpje geworden, een 8,6 haal je niet zomaar :-) Ik ga Kapok zeker aanbevelen. Het was prettig samenwerken met jullie.