Skip to main content
XS SM MD LG XL XXL XXXL

Blijven leren

Onze kijk op GROW

Zet de oplossing op de plaats van het probleem en je krijgt een energieker gesprek.

Mindset600

GROW en GROWTH-mindset

De GROW-methode en het model van de Growth mindset van Carol Dweck klinken bijna hetzelfde, maar zijn dat niet. Ze liggen wél in elkaars verlengde. Een GROWTH-mindset is misschien zelfs voorwaardelijk om succesvol de GROW-methode toe te kunnen passen. Hoe zit dat nu precies?

Een GROW gesprek is een gestructureerde aanpak om individuen te helpen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. GROW staat voor Goal (doel), Reality (realiteit), Options (opties) en Will (wil of weg vooruit).

De kracht van het GROW model is dat het in vier overzichtelijke stappen leidt tot een duidelijk eindresultaat.

Doordat de medewerker zélf actief is in het verhelderen van het probleem en het genereren van ideeën, beklijft de output beter. De medewerker komt als het ware zélf tot oplossingen.

De Growth mindset stelt dat capaciteiten en intelligentie ontwikkeld kunnen worden door inspanning, doorzettingsvermogen en effectieve strategieën. Deze mindset staat tegenover de Fixed mindset, waarin men gelooft dat talent en intelligentie aangeboren en onveranderlijk zijn.

Door een Growth mindset te omarmen, zijn individuen meer geneigd om open te staan voor leren, feedback en groei. Dit helpt hen om ambitieuze doelen te kunnen stellen, de realiteit van hun huidige situatie te evalueren, verschillende opties te verkennen en uiteindelijk hun wil en inzet te tonen om de nodige stappen te zetten.

Met andere woorden, de Growth mindset legt de basis voor een positieve en proactieve houding ten opzichte van groei, terwijl de GROW-methode een gestructureerd kader biedt om deze groei te ondersteunen en te bevorderen tijdens ontwikkelgesprekken.

Growth Mindset Tabe

GROW: onderzoeken en vragen stellen!

Wat wil je bereiken op korte en lange termijn?
Hoe ziet succes er voor jou uit?
Welke specifieke doelen wil je nastreven?
Hoe kunnen deze doelen bijdragen aan je persoonlijke of professionele ontwikkeling?

Wat is je huidige situatie of stand van zaken?
Wat zijn de uitdagingen of obstakels waar je mee te maken hebt?
Welke sterke punten en hulpbronnen kun je benutten?
Welke aspecten van je huidige aanpak of gedrag kunnen mogelijk worden verbeterd?

Wat zijn de verschillende mogelijke benaderingen of strategieën om je doel te bereiken?
Welke vaardigheden of kennis heb je nodig om je doel te bereiken?
Welke alternatieve oplossingen of perspectieven kun je overwegen?
Wie kan je helpen of ondersteunen bij het behalen van je doel?

Welke specifieke acties ben je bereid te ondernemen om je doel te bereiken?
Hoe kun je jezelf verantwoordelijk houden voor je vooruitgang?
Welke stappen kun je onmiddellijk nemen om in beweging te komen?
Hoe zul je omgaan met tegenslagen of weerstand tijdens je ontwikkeling?

Waarderend onderzoeken

Ook wel bekend als Appreciative Inquiry, is een manier van kijken en doen. Het is een buitengewoon krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Het is een visie op groei waarin je met elkaar onderzoekt wat goed gaat en wat je wil versterken. Je mindset en manier van communiceren spelen daarin een belangrijke rol.

Als manager heeft jouw mindset grote invloed op:

  • je bereidheid om medewerkers te coachen.
  • de kwantiteit en kwaliteit van coaching aan de medewerker.
  • hoeveel uitdaging je je medewerker biedt.

In je communicatie kun je voorwaartse vragen stellen:

  • Waar ligt jouw kracht?
  • Wat zou je willen bereiken?
  • Welke eerste stap kun je zetten?
  • Wanneer lukte het wel?
  • Welke mogelijkheden zie je?
  • Hoe lukt het wel?
  • Wat wil je in plaats van het probleem?
  • Hoe kan ik je helpen

Je merkt dat in GROW en waarderend onderzoeken geen energie wordt vermorst aan het analyseren van de oorzaken van een probleem. Vanuit de gedachte: ‘alles wat je aandacht geeft groeit’ wil je vooral aandacht geven aan de oplossing!

Om dus te voorkomend dat je de wrange vruchten plukt van de ‘probleem boom’, kun je beter de wortels van de ‘perspectief boom’ water (aandacht) geven. Dat levert je een rijke oogst op!

Effect Boom

Toekomstbestendig afronden

Aan zo'n ontwikkelgesprek wil je meer overhouden dan alleen een goed gevoel: met vervolgacties en afspraken realiseer je de echte opbrengst. Niet aan het toeval overlaten dus en gebruik dit stappenplan:

Toekomstbestendige Afronding

De ideeën en tips die je op deze pagina hebt gevonden kun je oefenen en uitproberen in onze skillslabs Big-5. Méér weten over onze aanpak?

Bel ons: 020-422 1323

Toekomst bestendig afronden

Aan het eind van een goed gesprek moet je het niet laten lopen. Met het onfeilbare stappenplan dat hier gedemonstreerd wordt zorg je dat er wat met de opbrengst gebeurd!

Dit zeggen klanten

De 4 acteurs hebben een topprestatie neergezet. In 1 dag ruim 80 mensen in beweging en weer in de positieve stand. Dank jullie wel!

Heel erg bedankt voor jullie bijdragen aan onze krachtmiddag. Van de collega's krijg ik zonder uitzondering hele positieve reacties op jullie inbreng.

Ik wil jullie nogmaals hartelijk danken voor het succes. Door jullie optreden is iedereen laaiend enthousiast. Bedankt!!!

Vragen?

Ons team staat voor je klaar!

020-422 1323